Taktik er din GPS (Global Positions System)

Hvad er taktik?

kortsigtet = måden du vil bruge dine styrker på - altså din spilleplan

strategi er det overordnede mål f.eks hvordan du kan vinde kampen ved brug af dine taktikker.

Din GPS skælder dig ikke, ud hvis du kommer til at køre forkert -  hvad gør den? Ja, den fortæller dig en lille ændring er nødvendig for at komme tilbage på vejen mod målet- den holder dig fast så du hele tiden er på vej mod målet

Nogle generelle gyldne tips

  1. have mindst to våben du kan bruge taktisk
  2. lær at hade dine uprovokerede fejl, men acceptér dem og tænk næste bold, altså vær i nuet og kom videre derfra
  3. kend dine egne styrker og svagheder, såvel som din modstanders.
    1. Find ud af en ukendt modstanders styrker og svagheder i løbet af de første 4-5 point
  4. Ved ethvert point i kampen, skal du være i stand til at besvare følgende spørgsmål: hvem gør hvad mod hvem?
  5. Være travlt som en bi og saml alle de point du kan. Næsten alle kampe vindes af den der har samlet flest points.
  6. Hvis du tænker på processen, altså hvordan, og ikke på resultatet, vil det gode resultat komme af sig selv
  7. Giv dig selv 100% uanset stillingen hele tiden
  8. Respektér dig selv, din modstander og spillet
  9. vær din modstanders spejl i slagene dybt til dybt- kryds til kryds indtil han misser, så vær omhyggelig med presset/dødsstødet
  10. ca. 75% af pointene vindes på fejl
  11. kend dit tolerance punkt(hvor mange gange over nettet kan du klare inden du mister tålmodigheden) og find din modstanders i løbet af de første point

Hvad ødelægger en kamp for dig??

Det er din mentale tilstand!!MENTALE FEJL der er MATCH KILLERS.:

  1. Hvis du tænker på resultatet er du i gang med at tabe:
  • Forudsætning for at taktikken og teknikken lykkes er dit benarbejde
  • Vi prøver for hårdt for at lykkes. Lad tingene ske, lad fødderne tale og lad være med at tænke på at få ketsjeren op på skulderen etc.
  • Afslappethed er en hovednøgle
  • Hovedet skal bruges til at tænke fremad, processen = det du er i gang med at udvikle eller blive bedre til -  altid processen og lad så kampens  resultat ligge- kik fremad og tænk ikke på dine missere men glæden over at du kan spille.
  • Så når du udfylder skemaet og sætter dig nogle proces/udviklingsmål og fokuser på det, kan du undgå at tabe en kamp
  •  

 

Før du kan lægge en god taktik, skal du kende dine styrker og svagheder

Hvad er dine:

Styrker

            Mentalt

Fysisk

Taktisk

teknisk

svagheder

            mentalt

            fysisk

            taktisk

            teknisk

Hvordan vil du vinde de fleste af dine point?

Der er to måder at vinde point på:

            Slå vindere = offensiv tilgang

            Få modstander til at lave fejl = defensive tilgang

Overvej ud fra din modstanders styrker og svagheder, hvilken tilgang du vil tage.

Hvor meget vil du investere i at tjekke din modstanders svagheder og styrker?

Hvordan kan du gøre det?

Hvornår skal du gøre det?

Vigtigt at du kender til nogle generelle ting for at optimere din taktik som f.eks.

Hvad er en enhåndsbaghånds:

            Styrker

            Svagheder

Hvad er en meget høj spillers:

            Styrker

            Svagheder

Tænker du på det og bruger du det i kamp?

Hvordan skal du vinde over en pusher/skubber?

 Hvordan man slår en pusher/skubber

Du skal være indstillet på, at det kræver tålmodighed og mental styrke. Tab aldrig besindelsen og nedgør aldrig dig selv. Så er du færdig. Brug humor og tag den som den største udfordring for dig. Kommer du igennem, har du vist stor styrke mentalt.

Vær indstillet på, at han laver ikke mange fejl, så derfor må du ikke overforcere.

Dette er en psykologisk krig. Hvis du vil vinde kampen, skal du være mentalt stærkere og ikke miste kontrollen.

Der er 3 måder at spille dem på:

  1. Kontrolleret angreb over hele banen
    1. Find din egen rytme og fart, hvis ikke han spiller med meget høje ballonbolde. Brug max 2/3 eller 50% af din normale fart og spil dybt med masser af topspin
    2. Bevar roen og rytme. Hav tålmodighed og nyd denne udfordring
    3. Spil cross, gå rundt om bolden, spil fra side til side i en taktik 2 eller 3  til baghånd- 1 til forhånd og tilbage 2 eller 3 til baghånd, find hans svage side  og dyrk hans svage side.
    4. Når du har fundet din rytme, så pres ham tilbage og ud af banen i hans svage side. Hold ham der med din rytme og arbejde dig ind på at vinde gennem dette pres uden at overforcere
    5. Gå til nettet når han er helt ude eller tilbage og er presset. Accepter igen hvis du kikser. Du ryster ham ved at turde, og du skal nok lykkes
    6. Accepter at du laver fejl. Grin af dem og tænk over hvorfor du kiksede
  2. Spejlstrategien.
    1. Hvis strategi 1 ikke fungerer, må du spille præcist som ham, vær hans spejl og gør det samme. Måske lidt højere, men samme fart som han bruger.
    2. Hvis det handler om at slå bolden over 50 gange eller mere, gør det. Lad ham smage sin egen medicin og se sig selv udstillet
    3. Forsøg ikke at slå vindere, keep cool.
  3. Stopbolde-strategien = destruktion af hans rytme og komfortzone
    1. Brug stopbolde for at tvinge pusher væk fra hans komfortzone. Det behøver ikke at være en superstopbold, kun en tæt over nettet. Det giver mange lette bolde for dig at arbejde med, såsom passerslag og lob. Du behøver ikke slå hårdt på passerslaget. Læg bolden stille og roligt forbi med topspin, eller lob den over hans baghånd

Hvad betyder grebet i forhold til taktik?

kik på din modstanders greb og udnyt det, dvs. at du skal vide hvad der er de forskellige grebs styrker og svagheder

 

Gameplan:

Hvilke spilleplaner har du? F.eks. spille 3 – 1(3 i bagh. og 1 i forh. og tilbage til bagh.)

Hvor meget bruger du dem?

Hvordan udfører du en spilleplan?

Hvornår gør du det?

Hvilken taktik vil du bruge over for din modstander i forhold til din spilleplan.

Vigtige pointstillinger:

Hvilke point skal have mest opmærksomhed og sikkerhed? De point der  er forud for en stilling der giver mulighed for at vinde serven (enten din eller modstanders) altså: stillingen er 30–0, 0-30, 30-15, 15-30, á 30 og á 40(meget vigtige) Vinder du næste bold, hvis stillingen er som nævnt ovenfor, har du fordel til at vinde serven. Dvs. at du skal få den bold ind sikkert enten som server eller returnerer :-). Du skal være påpasselig uden at være passiv. Ikke tage tåbelige chancer og gå efter en vinder ude af balance eller langt tilbage. Være cool og fornuftig under hele bolden til den er afgjort.

Vigtige sætstillinger:

Her er stillingen 4-4 eller 5-5 vigtig, for hvis du vinder næste serveparti, står der 5-4 til dig, - så har du fordel til at vinde næste serveparti og dermed sættet. Hvis du server og vinder dit serveparti, står der 5-4 og modstander er under pres i sit serveparti- bryder du serven til 5-4 kan du serve for sættet.  Igen som ved vigtige pointstillinger i serven, skal du være fornuftig, få og hold bolden i spil.

Sikkerhed/kontrol:

hvor højt spiller du over nettet i gennemsnit?

Djokovic havde en gennemsnitshøjde på 90 cm hele 2011

har du et mål med hver bold både til træning og i kamp?

Hvad tænker du/reflekterer du over i løbet af en kamp?

 

Du har brug for 3 ting for at dominere kampen og din modstander:

 

1) Smarttennis(S) + 2) Offensiv(O) + 3) Taktik(T) = dominerer kampen

1) Smarttennis er:

  • Kontrollere dybde af slagene mellem serve- og baglinjen, helst sidste 1/3
  • Fart og højde  +/- spin = dybde

Slå cross fordi:

  1. Plads = der er mere plads for din bold
  2. Højde = højden af nettet er lavest  på midten
  3. Modstander skal arbejde mere end dig
  4. Du skal arbejde mindre

2) Offensiv:

  • Inside out /in
  • Vinkler
  • ”Dødsstødet”

3) Taktik

Spillet  har 6  knapper at trykke på (Elementer/faktorer:)

  • Kk = konsekvens, holde fast
    • Holde bolden på den sidste 1/3 af banen 7 ud af 10 bolde
  • Kr = kraft – mere eller mindre
  • Sz = slå zone – lav, midt, høj
  • H= boldens højde over nettet – lav, midt, høj
    • ½ m- 1 – 2 – 3 over nettet
  • Ti = tid - tage tiden væk, give dig selv mere tid
    • Her kan du bruge H som et redskab
  • B = bevægelse - fra side til side og frem eller tilbage
    • 1 – 2/3 = første bold 1 gang til en side, dernæst 2 eller 3 bolde til modsatte side
    • stopbolde
  • (Tå = tålmodighed)

Tænk over

  • hvilke faktorer skal du skal bruge for at såre din modstander
  • hvilke faktorer er mine svage faktorer, hvordan beskytter jeg mig mod dem/udvikler dem

·opbygningspresset:

  • hvordan du spiller dig frem til at vinde bolden med et sammenhængende antal slag i følge din taktik. Her kommer slagtolerancen ind, altså hvor mange gange tør du /har du tålmodighed til at sende bolden tilbage over nettet

·dødsstødet:

  • det afgørende vinderslag, som skal ind

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det mentale spil

Mental styrke

  • ”Sport er ikke en kamp om liv eller død – eller at jeg enten er et godt menneske(vinder) eller dårligt menneske(taber)- sport er en glæde,  som du skal nyde, at du er i stand til at kunne dyrke”
  • ”Skyld er i fortiden, angst er i fremtiden, men kraften er i nuet”
  • ”Det handler ikke om, hvad der sker omkring dig, ikke hvad der sker for/med dig, men ene og alene hvad der sker inde i dig”
  • livet er 10% hvad der sker for dig og 90% hvordan du reagerer på det.
  • Vigtigt at du handler og tænker,  som om du er en mester. Selv som begynder er dette vigtigt.
  • Hvis du fokuserer på resultatet, er du ikke åben over for at løse vanskeligheder på en positive og konstruktiv måde. Hvis du fokuserer på læreprocessen, lykkes du meget hurtigere.
  • Enhver vanskelighed, modstand, forhindring er din læremester.
  • Hver ny bold er en gylden mulighed for at lykkes. Så find positive ting for dig, skriv dem ned på et stykke papir/bog og hav det altid med dig.
  • Hvis du har negative tanker, så accepter dem ved at sætte dem ud i siden og find en af dine positive nedskrevne ting. Vis aldrig du er negativ, vis at du er en champ.
  1. Fokuser på det der sker nu- ikke på vejret, banen,, din modstander, at vinde kampen for du kan ikke kontrollere at vinde, men du kan kontrollere nogle redskaber såsom taktik og mentale nøglepunkter. Så du skal fokusere på det, du kan kontrollere-
  2. Du kan kontrollere:
    1. Din holdning
    2. Dine anstrengelser
    3. Dit åndedræt
    4. Din tilpasning
    5. din strategi og taktik
  3. go all out = giv alt hvad du har så længe du kan- er du inde i sporten eller er du i sporten. Hvis du er inde i sporten giver du alt hvad du har, din lidenskab, lyst, drive mm.
  4. ager som om det er umuligt at mislykkes- uanset hvad der lige er sket, så ager som om du ikke kan mislykkes, for du har jo fået en ny chance med næste bold. Grib den chance og nyd det
  5. bliv ved med at være positiv.
  6. Hvis du har misset og tabt en bold, tag en dyb indånding
  7. Træk vejret gennem næsen i 4 sekunder og udånd 8 sek. Gennem munden
  8. Efter den dybe indånding: Bekræftet over for dig selv : jeg er god nok, jeg kan det her, lad fortiden passe sig selv, videre til den næste bold, jeg glæder mig til den næste bold osv.
  9. Lad vær med at kritisere dig selv, så pump dig selv op, og lad være med at nedbryde dig selv
  10. Sæt dig nogle konkrete procesmål, som du kan arbejde med over en periode og ikke resultatmål - det er ikke et fornuftigt resultatmål: at vinde kampen
  11. positiv respons til kroppen er et must, så sig Yes med knyttet hånd som på billedet

 

P = P-I: Peak performance = Potentiale – Indblanding

 

prikken i indercirklen er peak performance(= maksimal indsats/præstation) og resten uden om er indblanding

 

V  -(minus) A = O betyder: Viden – Aktion = 0 (ingenting)

Altså, V - hvis du ved noget, f. eks. hvordan du kan komme videre efter en misser, og du ikke bruger den viden og ikke handler - A, så sker der ingenting  = 0. Du blir bare ved med at gøre det samme hver gang du misser, f.eks. sviner dig selv eller andre til og lignende negative udfald.