video af ATP-tohåndsbaghånd

Du skal ikke have længere tilbagesving end på billedet

Den nye tohåndsbaghånds nøglepunkter:

  1. Drej i overkroppen
  2. Kort tilbagesving  med strakt og afslappet højre arm og dermed stræk i højre skulder. Ketsjerhovedet er over hænderne og ude. Denne position holder ketsjeren fra at komme længere tilbage. Hvis du holder med to bøjede arme, vil ketsjeren rykke længere tilbage. Ingen ketsjer bag din ryg, altid på venstre side hele tiden. Vigtigt.

 powerpositionen

 

  1. Bøjede knæ
  2. TRÆKKET: venstre hofte trækkes frem samtidig med  DU TRÆKKER MED DIN HØJRE HÅND BUNDEN MOD BOLDEN
  3. FLIP: ketsjerhovedet går ned og bagud og venstre underarm går op
  4. RUL op på bolden
  5. AFSLUTNING på tværs af kroppen: Sker næsten automatisk, frem og op og afslutter på tværs af kroppen

Sænkning af ketsjerhovedet kommer, når du træder frem med højre fod i jorden. Ikke for tidligt rundt, men vent med at dreje til bolden har rørt jorden, så kommer kropsdrejningen

Powerpositionen

                 

 

Jo kortere sving, jo mere kraft og fart

 

Der  er ikke et rigtigt eller forkert sving, men der er et bedre og mere effektivt sving. Det er det, det handler om, og disse biomekaniske elementer kan læres fra 6 års alderen.

Det handler ikke om store muskler og kraftige voksne. Det handler om teknik og timing. :-) med denne nye tilgang til tohåndsbaghånden. Der er brugt 3D optagelser og research af topspillerne gennem tusinder af slag, optaget og analyseret af Dr. Brian Gordon.

Denne undersøgelse danner grundlaget for den nye teknik.

Planen med den nye teknik er:

  • at gøre bevægelsesbanen kortere
  • at reducere radius af svinget, så svinget bliver kortere
  • at gøre ketsjerhovedet hurtigere, altså mere fart og acceleration, der giver de tunge topspinsbolde, som Nadal og de andre slår med masser af power.

Nøglepunkter i detaljer:

  • Kortere tilbagesving
  • Bøjede knæ
  • Strakt og afslappet højre arm og dermed stræk i højre skulder. Denne position holder ketsjeren fra at komme længere tilbage. Hvis du holder med to bøjede arme, vil ketsjeren rykke længere tilbage. Ingen ketsjer bag din ryg, altid på venstre side hele tiden. Vigtigt

 powerpositionen er uhyre vigtig og er affyringsrampen

  • Ketsjerhovedet over hænderne, hvor hænderne er i ca. hoftehøjde altafgørende at hovedet er over hænderne
  • Ketsjer outside (45*) og bliver der, ikke længere horisontalt tilbagesving
  • Venstre albue løftet og bøjet lidt med, måske med strengene pegende lidt nedad

  • Vigtigt at være afslappet, ellers er det nytteløst

Der skal være plads(ikke to bøjede arme tæt ved kroppen)

  • Flip = venstre hofte skubbes frem, hvorved ketsjerhovedet går bagud og ned og venstre arm skal op, hvilket forstærker flippet og gir mere kraft og fart i ketsjerhovedet.
  • Hånden og bunden trækkes mod bolden

Der er et træk og skubbeeffekt.

Vigtigt: når du trækker ben og venstre hofte, er der først et træk med højre hånd og så et skub med venstre side = skulder,  arm og hånd med ketsjer

TRÆKKET

  • DU TRÆKKER  BUNDEN MOD BOLDEN MED DIN HØJRE HÅND
  • Der er en trække og skubbe effekt
  • Du trækker til ca. maven med højre

FLIPPET

  • Når du trækker bunden mod bolden med din højre hånd og løfter venstre arm op, kommer flippet ned og bagud med ketsjerhovedet. Fordi du trækker med højre hånd kan ketsjeren ikke komme længere bagud, og dermed skaber du mulighed for at få denne kraft pga. det korte sving

FREMADSVINGET

  • Sker næsten automatisk, frem og op og afslutter på tværs af kroppen