ATP-forhånd 1

Grundprincippet er du bøjer og strækker i alle led/muskler for at få udnyttet short-power effekten, hvor alle ledene bøjes sammen for så at strækkes i en kædereaktion på det rigtige tidspunkt i processen. Det er timingen i den kædereaktion, der gir den rigtige kraft.

Du starter med:

  1. bøj godt ned i benene
  2. du drejer skuldrene meget rundt(ketsjeren følger med) men kun lidt i hoften for at spændingen kan blive i overkroppen
    1. du laver en strækbevægelse i den højre arm lige inden du starter slaget fremad. En meget vigtig for-strækning for at kunne generere ketsjerhovedacceleration. Du holder i en bøjposition som på billede 1  for derefter at strække som på billede 2.     1   2    Forestil dig at du holder en elastik i begge hænder som på de 3 billeder nedenfor. Du strækker så elastikken med den højre hånd og slipper den, når den er helt strakt ud, hvorved elastikken farer mod venstre hånd. Dette er bøje-strækprincippet, som gir så meget i ATP-forhånden af kraft, acceleration og spin
    2.   

          

Disse tre elementer er hovednøglerne i den moderne ATP-forhånd med kort tilbagesving der giver masser af power, tyngde , acceleration og spin

Denne forhånd har 6 hovednøgler, som beskrives gennem gode billeder

med fremhævede og markerede elementer under hver hovednøgle.

Teksten er kort og klar.

1.Klarpositionen

  1. Din slåalbue er væk fra/ude fra  kroppen

 

  1. Ikke slåarm holder løst oppe på ved ketsjerhovedet(ketsjerhalsen)

  1. Ketsjerhovedet hælder lidt til venstre, for at holde slåalbuen ude fra kroppen

        

2.Kropsdrejning

  1. Slåalbuen holdes stadig væk fra kroppen

  1. Ketsjerhovedet skal hældes lidt fremad med løftet albue, for at holde slåalbuen væk fra kroppen og for at kunne bruge bøj-stræk effekten til at gi kraft, acceleration og spin på bolden i træffet

  1. Bliv ved med at holde ikke-slåhånden på ketjserhalsen, indtil hånden er ud for højre skulder

3.Svinget

  1. Toppen af ketsjerhovedet skal være over dit eget hoved

  1. Slåhånden skal være i  minimum skulderhøjde

  1. Ikke-slåarm skal feje fremad og hjælpe kroppen med at rotere inden boldkontakt

  1. Foden skal gribe fat i jorden for at lade op, mens armen fejer fremad og ketsjeren dropper/falder ned i svinget. Dette er affyringsrampen, som starter med afsæt af foden som det første

 

4.Stræk – bøj princippet

kik på billederne med elastikken ovenfor

  1. Højre hånd blir på højre side af kroppen, og ketsjerhovedet hælder fremad mens det dropper

  1. Slåfladen peger mod jorden, og  slåalbuen blir på højre side
  2. Hold stadig slåfladen mod jorden og hold slåfladen tilbage så længe som muligt

  1. Du strækker i benene og trækker nu bunden frem og ud mod bolden til højre (højrehåndet, og venstre som venstrehåndet) gennem det dynamiske spor, underarmen presses op hvorved ketsjerhovedet flipper tilbage og ned i en eksplosive bevægelse, som du overfører på bolden med enorm kraft, acceleration og spin

 

 

5.Kontaktpunktet

  1. Bolden rammes foran kroppen ud til siden med slåalbuen foran kroppen

  1. Hofter og skuldre er stort set parallelle med nettet, når du træffer bolden

      

 

 

  1. Sørg for at bøje og strække benene på vej mod bolden, så strækket i benene kommer i træføjeblikket

              

  • Ketsjerhovedet er lodret eller få grader lukket, når du rammer bolden, afhængig af, hvilket slag du udfører - jo mere topspin jo mere lodret

  1. Øjnene er rettet mod kontaktpunktet før, under og efter bolden sendes af sted

6.Afslutningen

  • Strengene peger mod nettet under hele afslutningen
  • du laver en udstrækning i håndleddet når du hånden er ud for ansigtet. Dette ser ud som om du har brugt håndleddet i slaget. Det har og må du ikke. Håndleddet er stabilt

 

  • Når afslutningen er færdig, vender din ryg mod højre side , som højrehåndede og venstre som venstrehåndede

  1. Din højre kind skal ligge over din højre skulder, som højrehåndede

 

 

ATP-forhånd 2

Denne forhånd har de samme hovednøgler som den ATP-forhånd 1 beskrevet

ovenfor. Den forklares på en lidt anden måde.

video af dynamisk forhånd

jo kortere sving, jo mere fart

Atp-forhåndens nøglepunkter:

Tænk/sig: ketsjerhoved ud, ind, ud og ind som din mantra

  1. Drej i overkroppen med begge hænder på ketsjeren hele vejen rundt, og med højre albue skubbet bagud
  2. Stræk albuen og sæt ketsjerhovedet ud og klap hunden. Ketsjerhovedet over hånden (UD) - dette er affyringspositionen/powerpositionen
    1.   
  3. Skub højre hofte frem og træk bunden mod bolden (IND)
  4. Der kommer et flip med ketsjerhovedet, som går ned og bagud af sig selv, når du udfører 3- højre underarm løftes op
  5. Rul ketsjerhovedet op på bagsiden af bolden (UD)
  6. Afslut med ketsjerhovedet på tværs af kroppen (IND)

Derfor: lad ikke dine juniorer tage ketsjeren så langt tilbage, at du kan se ketsjeren på venstre side af kroppen bagom ryggen!!!

Kraft kommer af:

  • kort tilbagesving skråt bagud ( i en vinkel på ca. 45 * , se nedenfor) ved at begge hænder er på ketsjeren, som bare følger med rundt, når du laver kropsrotationen
  • Kraften starter fra jorden, for du skal bruge grunden/gulvet/underlaget som starten på dit push up. Kraftmaskinen starter fra jorden med et stød/skub/pres ned og op med benet/foden. Altså bøj ned i benene og stød op, så du bruger jorden som affyringsrampe, hvor du er nede i benene og nærmest griber fat i jorden med fødderne
  • højre skulder og hoft trækkes frem i det øjeblik du bruger jorden som afsæt
  • bolden fanges/rammes i sweetspot (midten af ketsjerhovedet), så du kan udnytte trampolineffekten ved, at du holder på bolden et spiltsekund og så nærmest slynger bolden afsted op og frem
  • accelerationen af ketsjerhovedet, når du trækker hofte og bunden af ketsjeren frem mod bolden
  • masser af spin
  • at du har alle leddene drejet, rullet sammen og spændt op, så de kan udløse al den opsparede energi i træffet

Der er to vigtige forberedelseselementer i forhånden

  1. Positionsforberedelse: altså at orientere kroppen i forhold til bolden så hurtigt som muligt, for at du kan time slaget ordentligt
  2. Slagafviklingen: dvs. at du er klar til at producere et slag, time det i forhold til bolden, når du er i den rigtige position så hurtigt som muligt

Det er to vidt forskellige slags timing.

Lad ketsjeren falde skal være udtrykket, i stedet for ketsjer under bolden - den falder automatisk ned, når du slapper af

  • I tennis ønsker vi at skabe en blødere forbindelse med bolden og et hold på bolden - altså ikke et slag og en hård/rå kollision med bolden – dette kaldes touch, feeling og kontakt med bolden, en slags vakuumforbindelse for at holde bolden på strengene inden afsendelse – de fanger/griber bolden og holder den et splitsekund for at udnytte trampolineffekten

Biomekanisk Udviklet Slagteknik (BUS, min ide)

(Biomechanically Engineered Stroke Technique, or the BEST)

Det handler om at optimere spillernes neuromuskulatur

How is this possible? The process involves showing players how to use their muscles more effectively. This means utilizing neuromuscular optimization techniques such as elements of the stretch-shorten cycle, the same elements used by elite players.

The stretch-shorten cycle is a known mechanism in sport science and training. Generally it means that a muscle used in a given movement is first forcibly stretched in the opposite direction before it contracts.

Using elements of the stretch-shorten cycle significantly increases the muscles ability to deliver force. In tennis, that force can be systematically elicited (fremkaldt) through technique adaptation.

By establishing certain positions in the forehand motion, players can trigger stretch-shorten mechanisms automatically. This is why players at all levels of ability can develop ATP level forehand technique. ”

ATP- forhånden er altså en perfekt synkronisering af benpres i jorden, kropsrotation og bevægelsen af slåarmen og hele højre side.

Derfor:

Jo kortere sving, jo mere kraft og fart (fordi forhånden bliver mere kompakt, og derfor lettere at lære)

Der  er ikke et rigtigt eller forkert sving, men der er et bedre og mere effektivt sving. Det er det, det handler om, og disse biomekaniske elementer kan læres fra 6 års alderen.

Det handler ikke om store muskler og kraftige voksne. Det handler om teknik og timing. :-) med denne nye tilgang til ATP-forhånden. Der er brugt 3D optagelser og research af topspillerne gennem tusinder af slag, optaget og analyseret af Dr. Brian Gordon.

Denne undersøgelse danner grundlaget for den nye teknik.

Planen med den nye teknik er:

  • at gøre bevægelsesbanen kortere  
  • at reducere radius af svinget, så svinget bliver kortere
  • at gøre ketsjerhovedet hurtigere, altså mere fart og acceleration, der giver de tunge topspinsbolde, som Nadal og de andre slår med masser af power.
  • at ydnytte strække - bøjeeffekten, altså hvor du først strækker og så bøjer

Nøglepunkterne uddybet og med billeder:

1.     The uniturn, som er drej i overkroppen, med slåfladen mod bolden/nettet og venstre arm blir på ketsjeren

Forfra          fra siden 

Med albuen op  og bagud, som om du gir en person et albuestød med underarm i vandret. Lad venstre hånd presse ketsjer + albue bagud. Dette er en vigtig position, hvor energien blir sparet op. Venstre hånd blir på ketsjeren hele vejen rundt som på billedet. Du skal mærke et stræk i venstre skulder, fordi du har venstre hånd/arm på ketsjeren.

2.     Ketsjer ud(ud med ketsjeren). Fra positionen lige ovenfor, så du kommer til at stå som på billederne lige under. Dette er tilbagesvinget og ikke længere tilbage.

Forfra       fra siden 

  Du laver et albuestræk/albueudstrækning fra 1 til 2, som på billederne nedenfor: albue op (the loop) billede 1, albue stræk(out of the loop) billede 2

1             2 

·      ketsjerhovedet er altid over hånden i denne position

·      billedet af at klappe hunden  med hele armen kan være godt(uden at bruge håndled)

·      sig til dig selv: 1:albue op til ca. vandret 2:  albue stræk

·      Du holder afslappet med fast på ketsjeren med højre hånd

·      Armen er strakt, men kan være bøjet som i dobbeltbøj positionen

3.     Affyringspositionen, hvor du skal ned i benene, så fødderne er klar til at stemme fra

                

4.     Driv/pres ben og hofte frem (skyd hoften frem og træk bunden frem)  

5.    THE FLIP gir tilbagesvinget: hæv underarmen og der kommer et flip så ketsjerhovedet går bagud og ned med stor kraft – dette er tilbagesvinget ( et biprodukt af at trække bunden frem)Flippet er nøglen til at skabe denne fart i ketsjerhovedet

6.    Rul/riv op  

7.    Afslutning på tværs af kroppen

Her er affyringspositionen (fra position 2)

 

pæd. fif: start fra affyringspositionen, når du øver.

https://www.youtube.com/watch?v=uF6AL3xmTzI

http://youtu.be/9a6jRBpoLB0

øvelser til at forstå og fornemme, hvad der sker:

  1. start med affyringspositionen med ketsjerhovedet over hånden på højre side. Træk nu bunden frem mod nettet. langsomt
  2. hold denne position, og øv dig med at skubbe din højre hofte frem, mens du holder din arm i en afslappet position uden ketsjer. Mærk at armen trækkes frem, uden du gør noget med armen. Gør det 5 min. langsomt i starten til du fornemmer bevægelsen. Og sæt mere og mere kraft på at skubbe hoften frem, stadig uden du gør andet.
  3. sæt nu armen og hånd i affyringspositionen og gør det samme. Husk det er hoften der starter, og så kommer armen automatisk
  4. Tag din ketsjer og hold den i affyringspositionen, afslappet og fast, så ketsjerhovedet blir oppe
  5. Skub højre hofte frem og mærk trækket i arm, hånd og ketsjer. Ketsjerhovedet flipper nedad og bagud af sig selv. Brug noget tid på at få og mærke denne fornemmelse. Samme fornemmelse som når du trækker et reb.
  6. Sørg for at højre albue løftes, hvorved der kommer mere spænding/energi i armen og dermed mere fart og kraft når du rammer bolden,
  7. Ketsjerhovedet ruller op over bolden og giver masser af spin og fart, så du skal trække hånden frem samtidig med at din højre hofte skyder frem. Du skal være klar til at fyre hoften og hånden frem. Dette er affyringsrampen til masser af fart i ketsjeren

  
 

 

the flip

du trækker 

 

sig: ketsjerhoved ud, ind, ud og ind som din mantra

nøglepunkter sammenfattet:

  1. Drej i overkroppen med begge hænder på ketsjeren hele vejen rundt, og med højre albue skubbet bagud
  2. (UD) Stræk albuen og sæt ketsjerhovedet ud og klap hunden. Ketsjerhovedet over hånden

  3. (IND) Skub højre hofte frem og træk bunden mod bolden
  4. Flip med ketsjerhovedet, som går ned og bagud af sig selv
  5. (UD) Rul ketsjerhovedet op på bagsiden af bolden
  6. (IND) Afslut med ketsjerhovedet på tværs af kroppen